Om oss

Free Motion Parkour Klubb (FMPK), är en idrottsförening med fokus på motionsträning. Oavsett om man är intresserad av Parkour/Freerunning, Tricking, Slackline, Acroyoga eller EFIT så kan vi hjälpa er att utvecklas. Föreningen startade hösten 2010 och har utvecklat vår verksamhet från Parkour, till alla möjliga former av träning och rörelse. Följ vår sida eller grupp på facebook för kontinuerliga uppdateringar inom FMPK.

Vi har träning 6 dagar i veckan, med 6 olika tränings discipliner. Alla träningspass är drop-in, du väljer själv hur ofta och intensivt du vill träna! Som nybörjare har man tillgång till alla träningar som inte kräver lila bandet/360 bandet, oavsett disciplin. Vi fokuserar på att erbjuda en bas till våra medlemmar som medlemmen kan bygga vidare på. Tillsammans lär vi av varandra, oavsett ålder, kön eller bakgrund. Med en gedigen grund kan man sedan träna mer självständigt efter att man ”graderat” till lila bandet, hur lång tid det tar för att klara lila bandet beror på medlemmens förutsättningar och tidigare kunskaper. Ibland tar det ett år, ibland 2 träningar.

Funderar du på att börja? Du är välkommen från året du fyller 9 år, det är gratis att testa 3 gånger (Undantaget är ”parkour för alla” på söndagar som är gratis och utan åldersgräns)! Ingen föranmälan behövs, titta i vår träningskalender för mer info om varje träningspass.

Discipliner:

 Parkour/freerunning: Konsten att forcera hinder med kroppen som hjälpmedel. Oavsett om man utövar Parkour/freerunning med målet att bli snabb, eller om du gör det i syfte att uttrycka dig genom rörelse så är du välkommen hos oss. Vi bestämmer inte vad som är parkour, eller vad som är Freerunning, båda träningsdisciplinerna har samma ursprung och samma grundrörelser. Med lila bandet kan du själv välja om du vill vara snabb, effektiv och stark, eller om du vill träna på volter, ”flow” och uppvisningar.

Tricking: Tricking är en sport där man mixar element från kampsport, gymnastik, akrobatik och breakdance till en serie av rörelser. Varje utövare formar sin egen stil av flips, twists, kicks och combos och utrycker sig på ett kreativt och estetiskt sätt. Sporten har ofta ett tävlingsmoment och utövas utan redskap på plant, fristående golv eller gräs. Tricking ska inte förväxlas med parkour/freerunning. I dagsläget tränar vi tricking på lila bandet-passet, efter samma grundträning som parkourgruppen, men vi utbildar instruktörer för att leda specifika trickingpass till hösten 2016.

 

Acroyoga: Allt som krävs är ett öppet sinne! Acroyoga handlar om att tillsammans med minst en person träna på tillit, balans, närvaro och styrka. Med influenser från parakrobatik, yoga och thaimassage har man skapat en härlig rörelseform som passar alla som gillar att skratta och utvecklas. Man kan komma till träningen själv, som par eller i en grupp. Utövandet går ut på att en bas och en flygare gör olika parövningar, ofta tillsammans med en tredje person som ”passar” så allt går säkert till. Man behöver inte vara jämnlånga, väga lika mycket, vara urstark, vara vig eller ha tidigare erfarenhet. Det går fort att utvecklas inom acroyoga! Kom, testa och förundras över hur mycket vi kan göra tillsammans!

 Slackline: Konsten att gå på lina är något många av oss ser som omöjligt, men det är enklare och mer tillgängligt än man kan tro! Balans är en av grundpelarna till all rörelse, oavsett om man är elitidrottare eller om man går promenader så har man nytta av att träna balans i alla åldrar. Vi kan träna slackline inomhus, som utomhus. Med linor precis över marken kan man snabbt utvecklas från att stå på linan, till att gå eller hoppa på den. Att gå på lina är inte farligt, det är en av få idrotter där man rehabiliterar gamla skador, samt förbättrar balansen otroligt snabbt.

 EFIT: Denna otroliga träningsform står för ”Effektiv funktionell intensiv träning”. Passet är i 50 minuter och inleds med uppvärmning och uppmjukning av lederna, sedan tränar vi intensivt med olika övningar från 4-6 minuter med vila mellan dessa. Sist så avslutar vi med en kort avslappning för att återhämta sig. EFIT kan anpassas till alla, men vänder sig främst till de över 15 år. Oavsett om du springer Ironman eller vill komma i form så är detta en träningsform för dig!